söndag 20 januari 2013

Apelsinanka och hallonkräka

I helgen har vi haft middagsgäster i dagarna två. Uppsalakompisar i fredags och M & M igår. Jag har varit sugen på att laga ett vietnamesiskt ankrecept från Coop-tidningen ett tag nu och när Em inför besöket sa att hon kör mjölkfritt för att skona bebismage kom jag att tänka på just "Kryddig apelsinkokt anka".


Receptet innehåller förvisso en klick smör, men det blev bra även med en mjölkfri variant. Istället för att steka färdigt ankbrösten på spisen stoppade jag dem i ugnen på 150 grader tills de nått rätt innertemperatur. Jag var sugen på koriander också och ställde en färsk kruka på bordet så fick gästerna förse sig själva. Alla var överens om att koriandern blev pricken över i. Mycket god sötsaltsyrlighet i rätten och mina fördomar om apelsin i mat (= att jag inte gillar det) kom på skam.

Efter den mjölkfria fredagen öste vi på med ost och grädde i lördagens italienska tema med bruschetta, delizie och pannacotta. Nova ville gärna hjälpa mig att göra "kotten" och det fick hon såklart. Det är kul att hon är intresserad av att vara med och hjälpa till med matlagningen och hon är så söt när hon tar på sig sitt lilla förkläde och kånkar pallen till köksbänken för att kunna nå. Jag vet inte om hon fick en överdos av hallonsås när vi åt efterrätten dock, för ett par timmar senare vaknade hon, hade ont i magen och fick komma över till vår säng. Därefter inträffade fenomenet hallonsåsfontänkräka-på-vita-lakan. Jag tror inte jag behöver göra några vidare målande beskrivningar av den upplevelsen (och jag avundas inte A som hade första parkett, själv hade jag förflyttat mig till extramadrassen och missade inledningen, om jag säger så.)

Dagens planerade familjeskridskodejt med ett par kompisar som har en tjej som är lika gammal som Nova fick vi därmed ställa in även om vi inte har märkt några andra sjukdomstecken förutom den där kaskadkräkan under natten. Lite halvtrist avslut på den här helgen alltså, men vi får ta nya (skridsko)tag nästa helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar