söndag 28 oktober 2012

Helgen

Jag vaknade av Freja-gruff imorse klockan 05 (enligt vintertidsomställd klocka), ufff. Men efter att ha ammat henne kunde jag bara inte somna om. Rätt onödigt med tanke på att resten av familjen, inklusive F, sov vidare till 9.
Jaja, igår fick jag sovmorgon till närmare 10 så jag tyckte kanske att jag bara behövde fem timmars sömn inatt?

I fredags blev det en spontanmiddag med M och hans nya flickvän då vårt egentliga middagssällskap P & E drabbades av sjukdom i sista minuten. Jag hade ju redan tinat älgköttet till grytan och preppat tiramisun, så det vore ju synd att inte ha middagsgäster då. Tur att vi har några kompisar som fortfarande är barnfria och därmed har något lättare att komma över på kort varsel.

Ett halvdagsbesök till Tyresö blev det igår. Jag och A och två andra kollegor/kompisar var bjudna ut till ett par som nyligen har flyttat dit. Alla vi känner varandra sedan Accenture och försöker ses tillsammans med familjer med ett par månaders mellanrum. Igår var det M & Es tur att vara värdpar och jag och A tog barnen i varsin vagn och satte oss på tunnelbana och buss för att vara därute redan vid 14. Bor man i Stockholm är det ju faktiskt inga problem att ta sig kommunalt från punkt A till B. Visst tar det kanske lite extra tid att resa och är något "obekvämare" än att åka bil, men det får man ta om båda vill kunna dricka ett glas vin till maten. Vi behöver ju iallafall inte hitta parkering eller krångla med att lasta barnen in och ut ur bilen och de kan somna på hemvägen (eller redan tidigare) i vagnen och sedan bara lyftas in i sängen. Dessutom tycker jag att det är rätt bra att få en känsla för hur det är att ta sig till olika ställen kring stan inför en eventuell husflytt någon gång i framtiden.

Två av paren har tjejer i Novas ålder och det sista paret har en kille som är ett år yngre. Barnen kom över den första blygheten väldigt snabbt och lekte sedan om och kring varann utan konstigheter. Och Freja knoppade in "redan" klockan 20:20! Förvisso krävdes det lite övertalning vid 21 i form av vagnande om att hon visst skulle fortsätta sova, men efter det sov hon hela natten. Hoppet om mer vuxentid på kvällarna lever fortfarande, med andra ord. Sammanfattningsvis: härligt höstväder och mycket trevlig eftermiddag och kväll!

Och vad är väl en helg utan lite späkning i form av ett IKEA-besök?! Jag och A lämnade flickorna i farmor och farfars trygga händer mitt i dagen idag och drog iväg till det stora möbelvaruhuset för att köpa lite pryttlar. Vi kom hem med en garderob och tog därmed ännu ett steg i projektet vi har här hemma för att fixa ett sovrum och ett lekrum till barnen från de rum som tidigare var "gästrum" samt Novas rum. Bäddsoffan får bo i lekrummet. A har slängt upp stommarna under kvällen och imorgon hoppas jag kunna fylla garderoben med tjejernas kläder och annat. Förvaring kan man ju aldrig få för mycket av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar