tisdag 25 september 2012

Två barn, ingen man

... så såg det ut i sängen när jag vaknade imorse. A hade fått ta sin tillflykt till gästrummet under natten när Nova vaknade och vägrade att somna om i sitt eget rum. Han fick inte plats helt enkelt eftersom lilla fröken F också ockuperade sina föräldrars säng. Kanske lika bra det eftersom han hade klockan ställd på 05 för att flyga till Helsingfors i jobbet, tillbaka imorgon kväll.

Men det här med samsovning alltså, jag vänjer mig aldrig vid det och tycker inte att det är ett dugg mysigt (okej, kanske litelite). När jag sover vill jag helst göra det utan barn i sängen, annars är det som att man ligger "på aga", som min mor brukar säga. Det är svårt att slappna av helt och hållet. Men ibland får man ju bara prioritera kass sömn framför ingen sömn alls. Positivt är iallafall att Freja kom i sov-mode innan klockan 23 igår. Precis när vi själva skulle somna strax därefter så vaknade hon dock till och gruffade och då fick hon komma över till vår säng istället, orkade inte riktigt söva om henne i spjälsängen just då. Sedan sov hon till framåt 05-05:30, vaknade till och fick bröstet och sov sedan till åttatiden när jag och Nova klev upp. Den nattliga rethostan som jag dragits med sedan förra lördagen då jag vaknade och lät som en skogshuggare verkar äntligen ha gett med sig, så om det inte hade varit för det där med alla barn i sängen hade det varit en riktigt bra natt, med andra ord.

Det har gått framåt med Novas dagislämning, tack och lov. Både när A lämnade igår och jag imorse så har det varit en okomplicerad och tårfri lämning. Jag har pratat en del med Nova om vad det är som känns jobbigt/ledsamt (lite oklart, men som jag förstår det känns det mest bara tråkigt när jag går därifrån och så gillar hon inte att alla ska komma fram och säga hej till henne, antar att hon tycker att det är jobbigt med uppmärksamheten just då) och hur hon tycker att vi ska göra på morgnarna för att det ska kännas bättre.
Så vi har kommit överens om att vi går in på gården (utan att heja för mycket på de andra), sätter oss på bänken en stund och tar på överdragsbyxor etc och sedan får någon av pedagogerna komma och "ta över". Fast imorse tyckte Nova att det inte behövdes att någon pedagog kom dit när jag gick. Det gick bra ändå. Jag tror helt enkelt att hon behöver sitta och chilla en stund för att sedan välja själv när hon vill "delta".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar