söndag 3 juli 2011

Trevligare spanjorer

Nu i veckan har vi trevligare spanjorer på "besök" (till skillnad från de spanska mördarsniglarna som är högst ovälkomna gäster, se föregående inlägg), nämligen ett par kompisar från As Madrid-tid; Pedro och Elena.
P & E har två barn; Martin, två månader äldre än Nova, och Julia, 7 månader. Även Elenas kusin Maria är med. De bor inte hos oss utan har hyrt en egen stuga ett par hundra meter från vår, samma ställe som förra gången de var här 2009.

Våra spanska vänner anlände Sverige igår eftermiddag och vi åt middag här vid 19-tiden. Vi bjöd på Leilas fläskfilé med halloumi och citrussallad och superenkla sommartårtan (notering till mig själv så att de inte ska behöva äta samma mat igen när de återkommer typ 2013).

Tyvärr visar sig den svenska sommaren just nu från sin vanliga nyckfulla sida och idag är det 16 grader och mulet ute. Under natten var det dessutom fullt pådrag av både åska och ösregn. Så pass mycket dunder och brak att både jag och A vaknade vid tretiden och jag hade problem med att komma till ro igen efter det. Men Nova sov iallafall gott, kanske för att hon var uppe och röjde med Martin till framåt 22. De är roliga att iaktta; så gott som jämngamla men den ena pratar svenska och den andra spanska. A är en viktig kugge som är den enda som kan förstå dem båda (även om både P och E kan förstå och prata basic svenska så är det ändå rätt svårt att förstå Noviska). Inte för att det behövs tolkas så ofta dock, småttingarna pratar "med" varandra men verkar inte riktigt ha uppfattat att de faktiskt pratar två helt olika språk... tvååringar är ju lite ego liksom.

Det är som sagt inget strandhängsväder idag och just nu är alla ute och tar en biltur, men jag tog tillfället i akt att stanna hemma och vila upp mig lite i ensamhet eftersom jag känner mig rätt sliten efter nattens dåliga sömn. Min åksjuka blir dessutom nästan alltid värre när jag är hungrig eller trött. Så nu tror jag att jag lutar mig tillbaka i soffan en stund innan det är dags att börja preppa inför kvällens middag. E & E & T är tillbaka på ön och kommer också ner och sällskapar med oss ikväll, jag och Elin har bestämt att det blir ugnsrostade rotfrukter, sallad, grillad kyckling och köpesås till middag. Sen lurar jag på att göra en äppelpaj till efterrätt. Jag hoppas på att temperaturen pinnar upp två grader under eftermiddagen, annars blir det till att duka långbord inomhus ikväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar