söndag 12 december 2010

Bombdåd

Jag och Nova missade årets upplaga av Bakarbröderna. A och hans kompisar bjöd på den traditionsenliga glöggen och lussebullarna på Djurgården under hennes sovtid idag. Men största anledningen till frånvaron är att min förkylning sakta har förvärrats sedan i fredags kväll och jag var inte alls sugen på att vara ute i kylan någon längre stund. Idag har det varit mysbyxor och hostningar hela dagen och jag är noll peppad för att gå till jobbet imorgon.

Deppigt också med terrordådet här igår. Självmordsbombare i Stockholm?! Visst förekommer det mord här som i vilken annan storstad som helst men det är oftast mindre godtyckliga händelser liksom. Om man lever ett sådant liv som vi gör inbillar jag mig att risken är rätt liten att någon skulle få för sig att t ex knivmörda mig på vägen hem från jobbet.
Det är det jag tycker är så läskigt med gårdagens bombdåd. En galning som är ute efter att döda "vanliga" människor och göra så stor skada som möjligt, hur undviker man sådana?
När det hände igår eftermiddag var jag och A väg hem med Nova längs Fleminggatan - vi hade beslutat oss för att ta shoppingrundan på Fridhemsplan istället för att gå ner till stan - när en konstig bil och ett antal polisbilar drog förbi. "Brandbil", sa Nova som vanligt när hon hör något med sirener. En bombbil förstod vi senare att den konstiga bilen var.

Och i efterhand funderade jag: Tänk om vi hade gått ner på stan som vi först planerat? Tänk om alla sex bomber hade utlöst mitt i julruschen på Drottninggatan och tänk om vi just i det ögonblicket hade passerat? En isning i maggropen när jag inte kan låta bli att tänka den förbjudna tanken på barnvagnen som slits i bitar. Många tänk om, men för några lyckligt ovetande människor på Drottninggatan var ju uppenbarligen döden närmare än de anade igår. A sa imorse, inte helt seriöst men ändå med en underton av allvar, att det kanske slutar med att vi måste flytta norröver, till byn där jag kommer ifrån istället. Men jag vet inte jag, när man tänker på saken så är det antagligen större risk att bli uppäten av en varg däruppe än att falla offer för ett bombdåd här i stan.

1 kommentar:

  1. Haha, dagens skratt! Skulle vilja se den dagen jag! Att NI skulle flytta HIT?! Tror nog också att ni snarare skulle frysa ihjäl, än att bli uppätna av vargar. -28 just nu...brrr!
    Puss och kram!

    SvaraRadera