tisdag 19 oktober 2010

Höstkonferens

Återhämtning pågår efter helgens höstkonferens i Turkiet...
Redan på torsdagmorgon var sömnbristen ett faktum i och med att bussarna mot Arlanda avgick kl 04:30. Vi var omkring 250 personer som åkte ner och företaget hade chartrat ett eget plan. Flygningen till Antalya tog 3,5 timme och lagom till lunch hade vi checkat in på flådiga och helvita designhotellet Hillside Su, beläget alldeles vid stranden och självklart utrustat med konferenslokaler, pool, tennis- och beachvolleybollbana, spa, gym och annat trevligt. Temperaturen låg kring 20-25 grader i både luft och vatten.

Första och enda fotot som togs med kameran vi ambitiöst släpade med oss
På torsdagseftermiddagen avklarades ett traditionellt konferenspass mellan 15 och 18 och sedan var det fördrink på takterassen och buffé i den röda restaurangen. Efter några drinkar och lite spontandans i poolbaren gick jag faktiskt och lade mig i hyfsad tid på torsdagskvällen (vid 01) för att orka med en heldag av konferensande dagen därpå.

Fredagens konferens inleddes med ett antal "blixttal" där föreläsaren har precis 10 minuter på sig att framföra sitt budskap. När klockan tickat ner applåderar publiken och personen får gå av scenen vare sig han är klar eller inte. Efter lunch kördes sedan ett koncept som kallas för "Open space technology" där det är deltagarna själva som bestämmer vilka ämnen som ska diskuteras och där man går runt och deltar i olika sessioner. Rätt intressant upplägg och kul att det fungerade, det kräver ju en del engagemang från deltagarna.

Sedan var det dags för bubbel och "vernissage" (av den dokumentation som gjorts under sessionerna) och senare en kort busstur in till gamla stan där Företaget hade bokat en restaurang. Därefter ut på nattklubb i stan som inte visade sig vara i vår smak och större delen av företaget kom därför tillbaka till hotellet redan vid 24. Då tvingades personalen att öppna upp den lilla nattklubben på hotellet istället för att ha någonstans att göra av 250 festglada konsulter. Sedan var det fullt ös med bad och annat fram till 04, antagligen till de andra hotellgästernas stora förtvivlan. Det var riktigt bra drag på många av mina kollegor...
På lördagen var det minst sagt segt och jag tackade min lyckliga stjärna för att jag inte lockats att boka upp dykning, rafting eller nån annan aktivitet på den fria dagen. Istället tillbringade jag större delen av dagen slumrande i sängen med en bok.

Framåt lördag eftermiddag hade jag och resten av företaget piggnat till lagom till "after beach" i poolbaren där det var fri bar mellan 17 och 19. Efter det bjöds det återigen på buffémiddag, musik och party nere vid strandbaren och sedan öppnade nattklubben. Efter nattklubbens stängning var det bad i havet som gällde och därefter efterfest fram till 05. Jag och gamla Uppsalakompisen Å, som arbetar på samma bolag som mig, höll ställningarna och visade var partyskåpet ska stå. Vår ledare var mycket nöjd med att 100% av tjejerna på den sena efterfesten var hans rekryteringar...
Vid lunchtid på söndag gick flyget tillbaka och det var rätt många fler än mig och A som blundade sig igenom timmarna tillbaka till Sverige.

Så sammanfattningsvis har det varit några väldigt roliga dagar där jag fått en positiv bild av företaget och mina nya kollegor. Det känns skönt, man vill ju alltid känna att man byter till något bättre när man byter jobb. Väl tillbaka i projektvardagen har jag fått kämpa hårt i två dagar för att ta mig igenom mailskörd och övrig backlog efter min frånvaro, men det var det värt!

1 kommentar:

  1. puuh, det va inge fel på partyenergin hos dig inte!!! Låter som att ni haft en toppen helg!!! Men jag undrar... inomhus o inge bad på dagen, men utomhus med bad på natten???? Måste ha varit drinkarna! ;) kram på re! från bästerås

    SvaraRadera