måndag 31 augusti 2009

Bibblan has gone IT

Biblioteken, iallafall biblioteket här på Kungsholmen, har följt med in i IT- och självbetjäningseran, noterade jag när jag och Nova besökte det idag. Nu för tiden fixar man lånandet och återlämnandet själv med sitt lilla kort och sin PIN-kod och man får automatiskt ett mail eller sms när lånetiden börjar närma sig sitt slut. Man kan till och med förlänga lånetiden via internet. Praktiskt för en slarvfia som mig.
Eftersom jag inte satt min fot på ett bibliotek på typ 10 år så kanske detta är gammal skåpmat, men för mig var det en trevlig nyhet att bibblan has gone IT.

Även om det här biblioteket inte är av samma dignitet som Carolina Rediviva i Uppsala eller det gamla biblioteket i Östersund, så är det ändå något speciellt med de allra flesta bibliotek. Jag hoppas verkligen att Nova kommer att gilla att läsa och bli läst för, för det är iallafall något jag ser fram emot. Det finns så många bra böcker!

Idag lånade vi fyra bilderböcker till Nova och två tjockare varianter med något mer text till mig. Det blev även lite mellis i kafeterian innan vi drog vidare för att veckohandla mat.


Sedan smygfotade jag en dam som satt i lugn och ro och läste någon av systrarna Brontë på bibliotekets utegård. Lite stalkervarning på mig där, men det såg så himla skönt ut. När jag blir pensionär ska jag också sitta i solen med en kopp te och läsa bokklassiker.


När jag inte går runt och nyper unga fotbollsspelare i rumpan förstås.

1 kommentar:

  1. Det ska bli spännande att se om den här lilla damen lär sej läsa lika tidigt som sin mor. Vid typ,5 år. Ni får väl göra som oss,och intensivköra `Fem myror är fler än fyra elefanter´.
    Kram på er!

    SvaraRadera