måndag 17 augusti 2009

Segdagen

I lördags var det kräftskiva hos Pelle och Jessica i Uppsala. Vi gjorde sällskap med Pontus och Linda i vår bil och Linda var "chaufför", som man säger där jag kommer ifrån. Eftersom vi ska ha barnvakt kommande lördag fick Nova följa med på kalaset. Lillan sov i Pelle och Jessicas säng på övervåningen, där ljudnivån var något lägre. Det var lite svårt för henne att komma till ro, inte speciellt märkligt, men efter att jag tagit fram mitt hemliga vapen (en extra vällingflaska) gav hon upp och kroknade på studs.

Kräftskivan var initialt tänkt att vara barnfri, men sällan har jag sett så många ungar på ett och samma ställe. Jag kikade in på Sebastians rum någon gång under kvällen och då kändes det som det var en hel tomtearmé som satt och tittade på video där inne. De flesta var dock av modell större (5-8 år), de skötte sig själva ganska bra och vi såg inte så mycket av dem.

Vi var iallafall omkring 15 vuxna som satt ute på Pelle och Jessicas bakgård. Efter ett tag började det regna men Pelle hade fixat nån sorts presenning som vi drog ut över bordet (och som han spikade fast i grannens fönsterkarm, undrar just vad de gillar den saken...?). Mer än en gång under kvällens lopp fick jag en pinne i huvudet, så det var ingen stabil konstruktion direkt. Mycket snaps och sång blev det och A fick äran att hålla "talet till kräftan". Till och med jag lyckades få i mig en hel snaps, även om det tog hela kvällen. Nä, snaps var inte gott den här gången heller.

Vi var inte hemma i Stockholm igen förrän vid 3-snåret så det var alltså två ganska sega föräldrar som fick sova i pass här i går eftersom Nova vaknade vid 7:30. Jag kan konkludera att det här med att vara bakistrött och småbarnsförälder inte är någon optimal kombination. Tack och lov händer det inte särskilt ofta.

Nova övar på att pressa sig upp på alla fyra
(men så snart jag kom med kameran la hon sig platt på mage).
Liket i bakgrunden är A.


Slagna hjältar. Klockan är 14.

Vid 15-tiden masade vi oss iväg till IKEA. Inte direkt önskesysselsättningen för två trötta själar, men vi behövde verkligen köpa några saker till Nova. Här i stan har vi varken haft någon barnstol eller spjälsäng, bara den lilla babysängen vi lånat av E & E och som Nova mer eller mindre växt ur nu. Men naturlich var barnstolen i rött eller vitt slut på IKEA så jag får fortsätta mata Nova i babysittern ett tag till. Jobbigt.

När Nova somnat i sin nya säng hämtade A pizza. Självklar avslutning på segdagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar