måndag 24 augusti 2009

Bröllop

Klockan är efter ett och jag kan inte sova. Säkerligen ett ovanligt fenomen i småbarnsmammeland. Boven i dramat är antagligen den sköna tvåtimmars eftermiddagstupplur hela familjen tog.

Jag och A var nämligen på Emma och Henkes bröllop i Uppsala i lördags och vi var aningen trötta när vi kom tillbaka strax efter lunch idag. Novas farmor och farfar barnvaktade under tiden här hemma i lägenheten. Bröllopet hölls i ett annex till Uppsala slott och själva vigselplatsen förrättades i ett tornrum. Väldigt stämningsfullt. Jag har inte varit på en borgerlig vigsel tidigare och blev förvånad över hur kort vigselakten är. Fröken Larsson blev fru Lagercrantz i en grisblink.



Därefter följde mingel och champagne utomhus och sedan var det dags för middagssittning. Hela det gamla Uppsalagänget, det vill säga vi typ 10 personer som hänger ihop sen pluggtiden, skulle göra ett litet uppträdande under sittningen. Kicki, Maria med flera hade satt ihop text till en låt som blev klar först på fredagnatten och vi hade 15 minuter på oss på hotellet att öva in den. Det var en svår låt att sjunga och det är ingen underdrift att framförandet hade tjänat på ett par repetitioner till, men alla vi skrålade glatt och förhoppningsvis var det inte alltför pinsamt dåligt. Att vårt nummer kom under slutet av middagen var nog bra, då hade både vi och övriga gäster fått en del innanför västen.

Under veckan har jag pillat en hel del med att sätta ihop en film med foton och videoklipp från Emmas möhippa och den visades till kaffet. Den blev rätt bra i slutändan, även om den lilla (ganska stora) perfektionisten i mig säkerligen hade kunnat pilla med den en vecka till.

Sedan var det klackarna i taket fram till 2:30, då festen var slut. Jag och Elin lullade hem till hotellet bland alla fulla studenter och sen var det kraschlandning i sängen som gällde. A med flera åkte taxi. Innan dess lyckades jag faktiskt krascha mitt på Stora Torget i Uppsala också. Jojo. Jag skyller på höga klackar, trötta fötter och kamouflerade trottoarkanter, för det hade absolut inget att göra med alldeles för mycket vin- och drinkpimplande långt in på småtimmarna. Man vet för övrigt att det har varit bra drag på festen när man vaknar i gårdagens kläder med sminket på och det känns som att tänderna är täckta av grönaktigt flurr. Vilket de antagligen var också, jag kollade inte badrumsspegeln innan tandborsten åkte in.

Nova har iallafall varit en riktig barnvaktsdröm och sovit från åtta till åtta utan minsta knyst. Imorse var hon tydligen lite fundersam och gnällig när vi inte varit där, men det gick snabbt över. Stort tack till snälla svärföräldrar som ställde upp och tog hand om lillan!

Kom igen nu, John Blund! Nu kryper jag tillbaka till sängen, snälla kom och sprid lite pömsgrus i ögonen på mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar