torsdag 27 juni 2013

Tredje kvällen

Sista jobbveckan på länge för Ante och det har även varit en del kvällsaktiviteter för herrn, så nu är det tredje kvällen i rad som jag har lagt ongan på egen hand. Normalt sett brukar Nova somna rätt snabbt, men ikväll fick jag sitta i en timme inne på tjejernas rum innan hon knoppade in. Ibland går det för sig att gå därifrån, men ikväll var inte en sån kväll och jag kunde riktigt känna hur egentiden sakta tickade iväg på den där stolen bredvid sängen medan barnet i den vred sig runt, runt, kliade sig på ryggen, helt plötsligt skulle ta tag i ett nytt gosedjur, började nynna för sig själv eller stryka mig på armen. Aaaaarghh. Tack och lov att det finns smartphones!

Eftermiddagen blev lång. Planen att gå till parken efter förskolehämtningen och sedan hämta thaimat på vägen hem reducerades till enbart det senare då Nova fick ett oförklarligt utbrott på vägen ut från förskolan. Något var tydligen fel med att jag påminde henne om att gå på toaletten innan vi gick (eftersom det inte finns någon sådan i Kanalparken). Efter att hon fått både en och två chanser att sluta gorma och berätta vad som var fel förklarade jag att jag inte hade den minsta lust att gå till parken med någon som bara skriker och bråkar på mig utan att jag förstår varför och att vi skulle gå hem så att hon kunde vara arg hemma på sitt eget rum istället. Inget populärt beslut såklart och "Världens dummaste mamma" kombinerat med högfrekventa ilskeskrik ekade ett tag mellan fasaderna på förskolegatan. Men när vi väl kommit ett par hundra meter bort var jag snällaste mamman igen, enligt en något ångerfull liten dam.

Jag känner så väl igen det där temperamentet från mig själv och min mor; vi är hetlevrade och har kort stubin (men är å andra sidan inte speciellt långsura av oss). Just detta ger mig ibland svårigheter att behålla lugnet när fyraåringen provocerar och skriker men idag lät jag mig inte luras till några hetsiga diskussioner. Och när vi kom hem smög Nova fram en överraskningspresent till mig; ett pärlhalsband som tillverkats på dagis. Så antagligen är jag inte den allra, allra dummaste mamman i världen ändå.


Den andra dottern har också varit missnöjd idag (liksom de två senaste dagarna). Lite feber och matstrejk har hon dessutom lagt sig till med, så något verkar vara skruttigt. Mer eller mindre feberfri idag dock och imorgon hoppas jag på att få i henne något annat än välling och yoghurt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar