torsdag 28 mars 2013

Daglivs

... fick stå för middagsinspirationen när jag fick span på färska räkor till bra pris vid morgonens shoppingtur. Två dagar av tre tar jag en sväng förbi och handlar där på vägen hem från dagislämningen. Stora dottern, som inte bara ogillar räkor utan nästan är rädd för dem, beställde en pasta Carbonara. Det är nya favoriträtten som till och med föredras framför makaroner och korv numera.


Tidigare på eftermiddagen var jag dock aningen korkad när jag beslutade mig för att ta ytterligare en sväng in för att köpa godis och ett par andra saker. Klockan 17 på en av Stockholms största matbutiker är hell hour vilken dag som helst i veckan, men dubbelt så illa sista dagen innan påskhelgen, det borde jag ha hajat. Först när jag kommit in och placerat mig på godisavdelningen förstod jag hur mycket folk där var. Inte så roligt när man har barnvagn och knappt kan ta sig varken framåt eller bakåt utan att köra på X antal personer och kasta ur sig ett par "ursäkta" till höger och vänster. Jag fick vänta typ 10 minuter på att få greppa en godissked och när jag väl lade vantarna på en skyfflade jag snabbt ner ett halvt kilo smågodis och plöjde mig sen ut från dårhuset. Pust.

Men jag uppskattar ändå mitt Daglivs och oftast är det mest pensionärer där när jag vanligtvis handlar på förmiddagarna. Mataffären är knappast en av Stockholms billigaste längre, men utbudet är enormt och fräscht och dessutom kan man handla med scanner, vilket gör att handlingen tar typ halva tiden än tidigare. Och efter den omfattande ombyggnaden som precis avslutats är det rymligare för oss vagnburna och schysstare att handla deli och frukt och grönt.

Nej, jag är inte sponsrad av Coop. Jag bara gillar när det är ordnüng och reda på paprikorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar