tisdag 6 november 2012

(O)ordningen är återställd

... för nu är A tillbaka efter sin långhelg på Mallorca med tenniskompisarna och min underbara mamma har lämnat oss igen och åkt till Norrland. Visst skulle jag väl ha fixat att vara ensam med tjejerna själv, men kanske inte med vettet i behåll. Och lägenheten skulle inte ha varit i det skick som min mor nu lämnade den i. I vanliga fall blir ju disken kvar på köksbordet och diskbänken om morgnarna när jag lämnar på dagis, helt enkelt för att jag inte hinner ta reda på den innan jag går, men när min mamma är här så hinner jag knappt resa mig från bordet innan den har försvunnit som genom ett trollslag. Likadant med använda blöjor och nerkissade skötbordsunderlägg som jag normalt kan ta itu med först när jag lagt ifrån mig Freja, de tar mamma hand om så fort de uppstår. Som ett par extra händer liksom. Alla borde få ha en mamma hemma i det dagliga hushållsarbetet!

E var också gräsänka i helgen så hon och tjejerna var här och åt fredagsmiddag med oss. Det kändes dock lite som en Norén-film när vi försökte äta samtidigt som Freja vrålade i min famn och hennes storasyster gjorde detsamma liggande på köksgolvet. Nova fick nämligen ett psykbryt över att hon helt plötsligt inte skulle sitta på sin vanliga stol och äta. Es barn var tysta och lugna iallafall. De hade förvisso inte kunnat få luft till att skrika även om de velat eftersom mina härjare sög upp allt syre i rummet.
(Alltså, bara för att förtydliga: för det allra mesta är det ingen sådan cirkus här hemma, båda barnen har stark vilja och starka lungor men vi kommer oftast rätt bra överens. Ibland är det dock bara totalt kaos. I fredags var ett sådant tillfälle.)

Vädret har inte lockat till något lekparkshäng i helgen utan vi har gjort andra rafflande utflykter; en shoppingtur till Bromma Chark där mamma köpte upp typ hela deras lager av falukorv, en tur till Sätra för att kolla in hur området förändrats under de 35 år som gått sedan mamma jobbade där och en rajd på Fridhemsplan för att checka av lite allmänna grejer på mors inköpslista.

I helgen tog jag dessutom min första rejäla powerwalk sedan Freja kom. 50 minuter utan barn och barnvagn för att verkligen kunna gå ordentligt. Det kändes bra i kroppen så nu är det nog bara att sätta igång och träna så smått. Jag hoppas på att kunna ta några joggingturer i fint höstväder innan vinterrusket kommer.

Tyvärr har jag inga foton från helgen eftersom A hade med sig kameran på resan. Jag tog precis en titt i den för att se om han tagit några schyssta foton och om något av dem skulle kunna illustrera inlägget.
Ja, min sambo verkar ju ha en fantastisk fotodisciplin.
Det fanns hela två foton i kameran. Praktiskt taget identiska och tagna på Arlanda innan avresan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar