söndag 15 juli 2012

Det var ju iallafall en plan

Sista dagen uppe hos mamma och pappa vaknade vi faktiskt till sol och blå himmel. Temperaturen vågade sig upp till över 20-strecket innan de lynniga vädergudarna beslutade sig för att de nog skulle regna på oss idag också. Men innan dess hann Nova med att bada en lång stund i den lilla uppblåsbara plaskpoolen, så en halv sommardag fick vi iallafall.

Efter middagen, ganska precis klockan 17, satte vi oss i bilen och vinkade hejdå till föräldrarna. Tanken var att köra till stugan utan några längre stopp och att Nova så småningom skulle somna i normal läggtid och därmed slippa alltför många vakentimmar i bilen.

Planen sprack kl 18:30 när jag plötsligt upptäckte att Nova satt och sov med Paddan i handen bredvid mig. Filmen "Lilo & Stitch" rullade. Innan 19 är aningens tidigt att slumra in för natten för vår dotter. Så vi stannade till för väckning och kisspaus 10 minuter senare och därefter fick hon en smörgås i bilen och piggnade på sig. Vad bra, då håller hon sig vaken en timme till och somnar sen, tänkte vi.

Nä. Problemet blev då istället det motsatta och inte förrän vi nått Norrtälje efter 22 slog hon äntligen igen sina små blå, rejält trött och gnällig:

- "Uuuuu, det är inte kul att åka bil! Jag tycker att det är jättetråkigt!"
- "Jag vill ha mina gosisar! De längtar efter mig och ropar "Nova kom hem!""
- "Jag får ont i magen av att åka bil! Uuuauuuauu."


Och så vidare, i ett alltmer eskalerande tonläge tills hon till sist skrek högt.
Och sen somnade.

En halvtimme senare kom vi hem till stugan och lyfte in henne i sängen, där gosedjuren otåligt väntade. Nu godnatt även för de stora.

1 kommentar:

  1. Oj, så tomt det blev här!
    Saknar er jättemycket!
    Kramar från oss!

    SvaraRadera