lördag 25 februari 2012

Vad lejon inte gillar

Igår frågade Nova om lås till dörren till sitt rum.

- "Tyvärr", svarade jag, "vi har ju bara lås till badrummen, så att man kan få vara ifred när man går på toaletten. Varför vill du låsa dörren?"
-"Kom mamma, så kan vi prata om lejon", sa Nova och klappade bredvid sig på soffan.
- "Lejon? Vad är det med lejon?", undrade jag och satte mig.
- "Jag ska låsa dörren så att inte lejonen kan komma in!  För igår kom det ett lejon..."
Dottern spärrade dramatiskt upp ögonen och fortsatte:
".... som BAJSADE i min säng. Och sedan åt det upp Doras leksaker!" (Dora är en docka)
- "Nä men fy, vilket oförskämt lejon!" småskrattade jag. "Nu har vi ju inget lås, men kanske kan vi hitta på något annat som håller dem borta?"
Nova funderade länge.
- "Vad tror du om att sätta en skylt på dörren till ditt rum?", försökte jag.
- "Ja, eller en teckning!", kom hon på. "Jag kan sätta upp teckningen jag gjorde till dig för att skrämma lejonen!"

Sagt och gjort. Nu sitter det en lejonskrämmarteckning på dörren till Novas rum. De gillar tydligen inte helikoptrar.

1 kommentar:

  1. Vad bra att det löste sej..hahaha.
    Kram, kram!

    SvaraRadera