söndag 19 februari 2012

Chokladtårta

Förra helgen, när T fyllde år, hade E gjort en väldigt god och enkel chokladtårta med banan- och vispgrädde som fyllning.
Jag gjorde en liknande variant till dagens släktfika:

Tårtbotten
  • 225 gram smör eller margarin
  • 3 ägg
  • 2 ½ dl socker
  • 4 dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • 5 msk kakao
Smöra och mjöla en sockerkaksform på cirka två liter. Rör det rumsvarma smöret pösigt tillsammans med sockret. Använd gärna elvisp eller matberedare. Rör ner äggen ett och ett i blandningen. Blanda vetemjöl och bakpulver noga och rör ner i smeten. Bred ut smeten jämt i formen och grädda kakan i 185 grader i cirka 40 minuter. Känn med en sticka om kakan är fast i mitten. Stjälp upp kakan på galler och låt den svalna i formen innan fyllning.
Recept från sockerkakor.se.
Glasyr
  • 3 dl florsocker
  • 4 msk kakao
  • 2 msk smör
  • 2 msk kaffe
 Blanda alla ingredienser till glasyren i en bunke. Rör om och värm försiktigt i mikron. Rör till en slät smet. Häll ut och bred chokladglasyren på tårtan.
Recept från receptfavoriter.se.

Själva tårtbotten blev hög och det var inga problem att skära den i tre lager. Första lagret fyllde jag med hallonpuré och andra lagret med mosad banan och vispad "grädde"  (eftersom Nova faster S inte tål mjölk så gjorde jag tårtan helt mjölkfri. Mildas mjölkfria margarin till tårtbottnen och Carlshamns Vispa Lätt (eller nåt liknande) till fyllningen. Inte riktigt samma sak som smör och grädde, men good enough.). I efterhand ångrade jag hallonfyllningen något. Den slog igenom aningen för mycket, tycker jag. Antingen skulle jag ha haft i mindre eller tagit bort den helt. Hjärtströssel ovanpå chokladglasyren.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar