tisdag 11 oktober 2011

Konferenshelg på Mallorca

I helgen har jag och A varit på konferens på Mallorca med jobbet. Efter en regnig och molnig start på fredag natt när vi anlände har det varit riktigt varmt och soligt väder. Vi åkte ner på fredag eftermiddag. Min mamma, som varit barnvakt under helgen, anlände Stockholm redan i torsdags och på fredagen arbetade jag och A hemifrån efter lunch för att minimera tiden som Nova inte skulle få träffa oss på.

Reseschemat visade att vi skulle landa på Mallorca 22:30 och inte sätta igång med konferens förrän klockan 10 på lördagen. Perfekt att inleda med en rejäl utsovning, tänkte jag som inte sovit alltför mycket under veckan. Men det visade sig vara en falsk förhoppning. För det första hade vi en timmes bussresa till Porto Petro där vår resort låg och för det andra visade det sig ta lite tid att checka in 320 personer. Först framåt 02 var jag i säng. Jag hade ställt in mig på att bo med den enda andra tjejen i mitt bolag, Å, som också gick året under mig i Uppsala, men istället fick jag och A dela rum. Den särbehandlingen, även om den var i all välmening, irriterade mig faktiskt lite. Samtidigt är det såklart skönt att bo med sin sambo när man vaknar upp halvbakis med drakandedräkt och håret på ända. Men vi bor ju å andra sidan ihop 365 dagar om året och då kan det faktiskt vara kul att bo med någon annan under ett par dagar.

På lördagen hade vi ett traditionellt konferenspass med en moderator och olika personer på scen, därefter fördrink och middag tillsammans med våra respektive bolag. Efteråt var det en egen nattklubb där det spelades fram till 02. Varken jag eller A är ju kända för att lämna festen i förtid (om vi inte blir akut vinterkräksjuka som på 10-årsjubileet, vill säga) och inte förrän vid halv fyra hade vi båda ramlat i säng.

Lite trött och bakis var jag på söndagen sedan, men inte alltför farligt ändå. Den andra konferensdagen hade vi sessioner med blixttal innan lunch och Open Space-diskussioner på eftermiddagen. På kvällen var det återigen middag med våra respektive bolag och sedan nattklubb, som hade öppet till 03 den här gången. Pust.

På måndagen var det olika sporttävlingar (tennis, fotboll och aquathlon) mellan bolagen och en del andra aktiviteter som jag inte hade planerat delta i även om jag inte hade varit fantastiskt bakis på måndagen. A var dock med på både tennis och fotboll och hans bolag vann dessutom fotbollsturneringen. Men jag var tokbakis som sagt och tillbringade tyvärr sista dagen med att ligga och återhämta mig i svalkan på hotellrummet istället.

Resan hem var uppdelad i två flighter som gick med typ tre timmmars mellanrum. Både jag och A var med på första flighten, så vi hade tur. Ändå var vi inte hemma i lägenheten förrän närmare tolv. Där väntade mamma med tända ljus och färdigbredda smörgåsar. Och hemmet hade nyputsade fönster och var allmänt städat. Städ- och barnvaktsservice i ett liksom, härligt!
Det verkar ha gått över förväntan med Nova hela helgen även om hon hade hostat en del natten mot måndag och fått vara hemma från dagis. Även idag fick hon vara hemma eftersom hon hostade mycket inatt. Jag kände mig inte heller så pigg, det känns som att jag har en rejäl förkylning i antågande. Så jag fick krypa tillbaka i säng på morgonen till ljudet av mamma och Nova som lade pussel i köket. Supermysigt och bara så nödvändigt för min del att få lite extra vila. När jag vaknade vi elvatiden sov även dottern, vilket ytterligare talade för att hon inte var helt pigg. Hon sover ju inte på dagarna längre. Efter en sväng på Fridhemsplan följde vi mamma till tåget. Nu är det Sverige-Holland i EM-kvalet i fotboll på TV och därefter blir det tidig kväll.
Sömn har det inte blivit för mycket av den här helgen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar