måndag 11 april 2011

Heej niiiineeeeen!

Ojoj, i helgen har vi svullat riktigt ordentligt. Sådär så att jag kände nåt sorts märkligt tvång att inta en så kallad "hälsotallrik" till lunch idag för att inte riskera att få sitta i vassen hela sommaren. Inte för att det lär hjälpa, men det kändes iallafall som ett försök till nödvändig botgöring.

I fredags kväll utnyttjade jag och A våra möjligheter till spontanbarnvakt genom att lämna Nova hos farmor och farfar medan vi själva promenerade ner till Vimmel på Hagagatan för att äta middag. Stället har förändrats en hel del sedan jag bodde på gatan och verkar numera vara en bra, prisvärd och trevlig restaurang med barhäng i halva lokalen och restaurang i andra halvan. Blandad publik och meny; jag har aldrig ätit Kimchi på en icke-asiatisk restaurang och friterad Camembert har jag inte skådat på en meny sedan mitten av nittiotalet. Båda rätterna var till belåtenhet, kul med överraskningar i utbudet. Något övermätta hämtade vi sedan upp dotter vid 21:30 och promenerade hem. Nova hade inte somnat hos Å & B så hela familjen tog sovmorgon till halv tio dagen därpå. Det är inte ofta man vaknar innan sin tvååring - bara att tacka och ta emot...

När vi väl kommit ur sängen och intagit frukost på lördagen tog vi apostlahästarna ut till 4H-gården förbi Karlberg för att njuta av det vackra men blåsiga vädret. En riktig blåsdag, som Nalle Puh skulle ha sagt.
"Heej niiiineeeeen!" utropade Nova glatt vid åsynen av vädurskaninerna för att sekunden senare vända sig mot mig och konstatera att "jag tycker inte om homon!" (hon kastar gärna om bokstäverna i "honom", men jag är imponerad över att hon överhuvudtaget använder ordet). Nähä, kaninerna föll tydligen inte lilla fröken på läppen. En stund senare blev hon rädd för de fritt springande hönsen. Det var tydligen en något traumatisk upplevelse, för numera ser hon höns i munnen vid tandborstning.

Läskiga höns

Efter att vi hälsat på djuren hade jag och A hade bespetsat oss på att grilla korv och fika, men då fiket var stängt på lördagar blev det bara drygt en halvtimmes lek i lekparken innan de hungriga föräldramagarna fick bestämma.


Så vilken tur att Pampas Marina ligger på vägen till 4H!
Annars hade vi antagligen svultit ihjäl på vägen. Där blev det spontanbrunch för hela familjen. Istället för grillad korv och bulle fick vi alltså nöja oss med räkor, aioli, potatissallad, revbensspjäll, bacon, äggröra, pannkakor, ostar, äppelpaj, chokladmoussetårta och en massa annat. Proppmätta igen. Men lagom till kvällen hade vi hungrat på oss och det blev en kladdig pasta på ädelost, kyckling och sparris. Gott vin och en massa goda praliner till efterrätt hade jag och A tydligen också förtjänat. Hohoho.

Igår var det sedvanlig visningsdag igen. Med få intressanta objekt valde vi att åka till Fredhäll och titta på en lägenhet, bara för att kolla läget liksom. Fredhäll är ju faktiskt lite småputtrigt och lägenheten hade en heelt makalös utsikt med vatten så långt ögat kunde nå, men vi blev väl inte övertygade om att det är rätt plats för oss att bo på. Vår lilla familj var inte heller direkt representativa för de människor som var och tittade på lägenheten. Abnormt många gråhåriga 60-plussare fick vi däremot trängas med.

Fruktpaus bland krokus och scilla

När vi väl tagit oss tillbaka till de mer centrala delarna av Kungsholmen anslöt Novas farmor och farfar och tog med henne till lekparken i Rålis medan vi tittade på ytterligare två lägenheter. Därefter tvingade A oss att springa runt halva ön i jakten på det perfekta caféet med lediga platser ute i vårsolen där vi kunde äta lunch. Vilket inte fanns, såklart. Det stöp på det där med lediga platser, för märkligt nog var det andra människor som hade tänkt samma tanke som A på söndageftermiddagen. Men efter lite te och grillade smörgåsar, dock inomhus, på Vurma var jag på bättre humör.

Sammanfattningsvis har det varit en skön och matglad helg och jag hoppas verkligen att våren är här för att stanna nu. Jobbveckan har redan inletts med sedanvanligt söndagnattstök och idag har A varit på workshop i Köpenhamn så jag har varit singelmamma och både lämnat och hämtat. Då passade jag och Nova på att försova oss en timme tillsammans i min och As säng på morgonen. Så det där med singelmamma är nog inte riktigt min grej. Men mysigt var det, synd att det är så ont om sovmorgnar mitt i veckan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar