söndag 6 februari 2011

Smålyxig helg

Vilken smålyxig helg jag och A har haft! I fredags var vi bjudna på middag hos MW efter jobbet. Nova var glad och nöjd och sysselsatte sig själv på bästa sätt. Förutom då hon klättrade upp i Ms ljusbeiga soffa med en "tuschpenna" utan kork, kanske då (Mamman hade på förhand lugnat M med att pennorna var vattenlösliga, vilket de också tack och lov var trots att det var mörkblå fläckar på ljusbeige tyg). När det var sovdags ville Nova inte gärna sova inne på Ms säng utan var väldigt bestämd med att hon ville ligga och vila på soffan istället, i samma rum som vi andra var. Efter att ha vänt och vridit på sig ett tag somnade hon där, utan så mycket som ett knyst. Hon är verkligen så lätt att ha med för det mesta, lilla älsklingen.

Vi är återigen bilburna efter julaftonskrocken och tog bilen till Uppsala på lördagmorgonen för att umgås med P & J och deras barn. Där blev vi bjudna på god brunch och årets första semlor.

Samling i lekparken

Olivia och Nova

Innan vi lämnade Uppsala passade vi på att köra ett IKEA-besök och säkra tvåårspresenten medan dottern sov sin lunchlur i vagnen. Klockan var närmare 18 innan vi var tillbaka i stan och då släppte A av mig och Nova direkt hos Å & B medan A åkte hem och hämtade välling och sovattiraljer. Farmor och farfar åker nämligen till Spanien nästa helg så jag och A tänkte passa på att göra ett restaurangbesök eftersom de blir borta en månad. Hon hade ju egentligen inte behövt sova över, men det kan vara bra att underhålla vanan med att hon kan sova där ibland när det behövs. Och passa på att träffa farmor och farfar nu när de ska vara borta ett tag såklart!

Efter att ha lämnat Nova avnjöt jag och A i lugn och ro en trevlig middag på Spisa hos Helena på Scheelegatan. Vi delade på en tallrik musslor till att börja med och sedan valde A ryggbiff och chilibearnaise medan jag var mer sugen på scampi och sparrisrisotto till huvudrätt. Efteråt lyckades vi med gemensamma krafter få ner en crème brulee. Restaurangen är prisvärd och mysig med trevlig service, inga direkta överraskningar på menyn men god och vällagad mat. Med dotter borta fick vi en extra god nattsömn och sovmorgon till strax efter nio (inte för att vi brukar vara uppe i ottan när hon är hemma, men det är klart att sömnkvaliteten blir ännu bättre utan någon som ligger och pratar i sömnen i rummet intill).

Imorse tog jag en morgonjogg och sedan åt vi frukost hemma innan det var dags att hämta upp Nova. Vi hann också med två snabba lägenhetsvisningar (inget av intresse), lunch på ett sushiställe och veckans storhandling innan vi återigen landade hemma. Söndagmiddag blev en mustig älggryta med fruktig och  kryddig smak. Till det potatismos med svamp.
Mycket gott, tack till älgjägarna i familjen!

1 kommentar:

  1. Åh så skönt ni har haft det! Här härjar magsjukan, Anders och Martin har varit drabbade, jag väntar på min tur:(
    Det där receptet på älggrytan finns också i min samling, jag har gjort den en gång, men utan kanel och stjärnanis(jag var för feg)och den blev omtyckt! Säg bara till om vi ska ta med mera älgkött när vi åker ner.
    Kram, kram till er alla!

    SvaraRadera