fredag 25 februari 2011

Babuschka

Klockan 8:20 imorse - precis när jag vinkat av sambo och dotter, tagit på mascara och är på väg ut - inser jag med stor förfäran att jag ser ut som en sån där rysk matroschka-babuschka-vad-det-nu-heter i min svarta klänning, svart-blommiga scarf och uppsatta mörka hår. På riktigt alltså. Och att känna sig som en blek, rysk tant är sällan förknippat med någon bra fredagsfeeling. Akut kläd- och stylingpanik utbröt. Efter mycket om och men lämnade jag lägenheten i jeans och utsläppt hår istället. Typ 30 minuter senare än planerat till jobbet.


Min tur att hämta på dagis idag. Dagisfröken L sa att allt hade gått bra som vanligt men att Nova varit lite ledsen - nej, snarare arg - på förmiddagen. Vi funderade på om det kanske är en kommande tand som irriterar. Dottern har klagat lite över ont i munnen senaste dagarna. Men i övrigt hade hon varit glad och de hade firat hennes och de andra februarifödelsedagsbarnen med glass till mellanmålet på eftermiddagen.

Nu har fredagslugnet lägrat sig över hemmet. Nova har kommit till ro i spjälsängen och A bygger en brasa i öppna spisen. Imorgon har vi inga andra planer än middagsgäster framåt kvällen. Dags att slötitta på TV, hälla upp ett glas vin till och leta fram den mörka chokladen (och hålla tummarna för att A inte har goffat i sig den under veckan).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar