söndag 20 februari 2011

Nova två år

I torsdags fyllde Nova två år. Inte klokt vad vår fina tjej har blivit stor! Jag och A väckte födelsedagsbarnet med skönsång à la  "Ja, må hon leva..." på morgonen men dottern tittade mest skeptiskt på oss när hon väl gnuggat sömnen ur ögonen. Vi hade monterat en födelsedagspresent i form av bord och stolar kvällen innan som vi bar in. En bok och klänning låg också i paketen. Dessutom tänkte vi ta upp tråden med toa- eller pottbesök och hade införskaffat en sådan där påbyggnadstoaring som i boken Nova fick av moster E tidigare i veckan.


Mer presenter blev det när Novas mormor och morfar kom med tåget i fredags, för ett av sina sällsynta Stockholmsbesök. Nova fick sjuttiotalshärliga "Fem myror är fler än fyra elefanter"-boxen som jag själv lärde mig att läsa och räkna till och sedan hade både gammelfarmor/farfar och gammelfaster skickat presenter också. Slantar kom från gammelmormor och Novas andra morfar.
Eftersom både jag och A jobbade och inte hade varken tid eller ork att laga middag passade det bra med ett tidigt restaurangbesök på fredagkvällen. Vi tog oss de få kvarteren bort till Texas Smoke House och Nova fick följa med så klart. Nu är ju Texas ett rätt stimmigt ställe men det är faktiskt att föredra när man går ut och äter med småttingar, tycker jag. Då behöver man inte ha dåligt samvete för att ens barn eventuellt stör någons romantiska på-tu-man-hand-middag. Kvällen avslutades med poker när vi väl kommit hem och Nova gått och lagt sig.

Världens bästa morföräldrar:
Morfar blåser ballonger...

... och mormor steker pannkaka.

På lördag förmiddag tog vi alla en sväng ut till Äntligen Hemma-mässan i Kista, men jisses vad mycket folk det var som hade tänkt samma tanke som vi. Många människor i rörelse var det och det var svårt att komma fram även för dem som inte hade barnvagn. Vid ett tillfälle blev jag bara stående med barnvagnen utan att kunna röra mig ur fläcken. Sådant förtar liksom nöjet med att gå och spana på mässa och i övrigt så var det kanske mer intressant för husägare egentligen.

E & E & T har äntligen landat hemma i Sverige igen efter sin månad i Asien och tittade förbi på lördageftermiddagen. De kom från +30 och landade i -20, snacka om temperaturväxling. Nova fick en "little miss sunshine"-t-shirt, så mitt i prick eftersom dottern är i någon sorts trotsperiod just nu och har en del humörsvängningar... vilket även personalen på dagis har noterat.

Lördagmiddagen tillagades hemma och sedan blev det pokerspelande igen. Det står klart att pokergenerna inte gått i arv till mig. Idag har vi varit ute och promenerat i det kalla vintervädret och kikat på lägenheter innan mor & far satte sig på tåget tillbaka till Norrland igen. Därefter kom faster och kusinerna över för lite fika och Nova fick en fin klänning och en supercool vårjacka i present.

Eftersom dotterns hyfs ännu lämnar en del övrigt att önska tar jag tillfället i akt att tacka alla för fina presenter å hennes vägnar. Kram och godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar