söndag 13 juni 2010

Myrattack

Det första jag såg när vi kom ut till stugan i fredags var en myrstig över handfatet på toaletten. Under de fyra år vi haft stugan har vi aldrig haft problem med myror i huset, men sedan förra helgen tog turen tydligen slut. Vid närmare syning hade vi en myrmotorväg längs långväggen i allrummet och i sovrummet också. Det var bara att ta fram alla vapen vi hade, för jag var inte överförtjust i tanken att vakna med myror i sängen, som min pappa hade i gäststugan för ett par veckor sedan. Nu är det sprayat längs listerna inomhus och plintarna under stugan är ordentligt myrrade. Efter det har vi bara spanat någon enstaka förirrad myra inomhus.

Och apropå ovälkomna gäster så lärde tanten på Blomsterlandet oss att det inte är en glupsk mus som bosatt sig under vår gäststuga utan en sork. Möss äter nämligen inte gräs och blad, ser ni. Därmed är det lönlöst att lägga ut råttgift, för sådant äter inte sorkar. Istället kom vi hem med en burk snordyra speciallökar som tydligen starkt ogillas av sork och som gör att de flyttar. Jag är skeptisk, jag. Och helst skulle jag ju vilja se den där lille gynnaren döden dö som straff för det han gjorde med min nyplanterade rabatt. Men nu har jag iallafall petat ner ett par lökar och planterat några nya växter så får vi se om det står kvar nästa helg.

Stughelgen har mest ägnats åt att göra grundarbetet inför gräsläggning på den delen av tomten som tidigare mest var maskrosor och rester från någon trädfällning den tidigare ägaren hade gjort. A hyrde en gallervält över dagen så nu är sanden på plats. Ett par lass sandblandad jord på det här så är det färdigpreparerat för att rulla ut gräs.


På den upphöjda odlingsbädden är planen att det ska planteras kryddor, blommor och grönsaker. Som synes lär det nog dröja innan växtligheten frodas där. Men jag hann iallafall med att plantera en pallkrage med sallad och mangold innan det var dags att packa ihop för helgen. Vis av erfarenheten från förra gången jag provade på att fröså ätbara saker (första sommaren, jag satte salladen direkt i marken och det fanns inte ett ynka blad kvar efter en vecka utan tillsyn. Förutom några bittra ruccolablad.) har jag den här gången spritt ut ett biologiskt snigelgift runt pallkragen ifall det skulle vara några slemmisar som kommer på besök. Vi får se om det går bättre den här gången. Hoppas, hoppas. Jag gillar verkligen tanken på att kunna skörda egen sallad under sommaren.

3 kommentarer:

  1. Ha, ha! Lugnt och skönt med stughelg?
    Verkar mest vara en strid mot diverse naturliga "inkräktare". Kan de inte lära sig var tomtgränsen går? :)
    Kram kram

    SvaraRadera
  2. `Rulla ut gräs´? Betyder det att ni köper färdigsådd gräsmatta?
    På Sörsidan fortsätter kampen mot gnagarna!
    Jag har nu skickat 8 av dom till mushimlen.
    Tack och lov så är det inte inomhus som jag har fångat dom!
    Hej å hå...kämpa på!
    P&K

    SvaraRadera
  3. Minsta tjejen har astma, så vi testa rödceder. Funka hur bra som helst (finns på www.rodceder.se) Vi har inte sett dom sen dess /Magnus

    SvaraRadera