måndag 17 december 2012

Julfest, kalas och glöggbjudning

Bakarbröderna gjorde väl inte riktigt skäl för namnet vid årets glöggbjudning då de hembakta lussebullarna hade rationaliserats bort i julstressen. Men som vanligt bjöds det på glögg (spetsad eller ospetsad), pepparkakor och ett par julsånger till förbipasserande. Och de insamlade pengarna gick till SOS barnbyar i vanlig ordning. Platsen var dock ny. I år var det Humlegården som gällde istället för Djurgården. Mer lättillgängligt, fler människor som passerar och bättre ställe för alla barnen som tillkommit sedan den första glöggbjudningen för tolv år sedan och som kunde åka pulka och leka i den stora lekparken ett stenkast bort. Det var dock fler stressade människor som var på väg någonstans och inte tog sig tid att stanna än ute på Djurgården, där är det fler söndagsflanörer på något sätt.

Humlegården

Trevligt att träffa tennisfamiljerna och andra vänner iallafall och skönt att komma ut ett par timmar på söndagen. Nova och O skötte sig mer eller mindre själva och åkte pulka större delen av tiden. När vi drog oss därifrån var Nova helt slut och jag lyckades med nöd och näppe avstyra ett psykbryt på bussen hem. Vi var alla rätt trötta och det blev soffläge hela söndagkvällen.

Helgen i övrigt bjöd julfest med jobbet i fredags för min del medan A var hemma med tjejerna. Sedan var det rätt tungt i lördags morse eftersom jag inte var i säng förrän vid tre, vaknade av Freja redan vid halv sju och kunde inte somna om efter det. Suck. Jag piggnade iallafall till lagom till att jag och Nova skulle iväg på kalas hos en av hennes dagiskompisar på eftermiddagen, tack och lov. Att vara bakis på ett fyraårskalas med typ 10 barn hade varit mer än jag kunnat uthärda, tror jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar