tisdag 16 augusti 2011

Lilachock

Jag och A har lite tapet- och färgbryderier.
Självklart vet vi att man för bästa resultat ska plocka hem ett par lämpliga färgprover och måla och sen ta ett noga avvägt beslut om vilken färgklutt som ser bäst ut.

Så fungerar det nu inte i vår familj.

I torsdags hade vi två timmar på oss att bestämma färgkoder för kök (till största delen kommer köket att vara kaklat från golv till tak, men det finns några små väggsnuttar som behöver färg) samt vardagsrum. Våra målare skulle nämligen inhandla färg och starta slutmålningen på fredagen. I vardagsrummet har vi även tänkt oss någon sorts fondtapet på den stora väggen, som inte skräms alltför mycket utan som är mer lugn och diskret.

En timme hade jag och A på oss att välja färg efter att inledningsvis ha tagit en runda till något byggvaruhus. Den timmen krympte till 13 minuter efter Brommas helvetesbilköer. Vi lyckades iallafall komma ut från Målerbutiken med en ljusgrå färg till vardagsrummet och en mörkare brungrålila färg till köket på den korta tiden.

Nu har vi ett toklila kök och ett babylila vardagsrum. En lilachock, som det skulle ha stått på Aftonbladets löpsedel.
Note to self 1: måla alltid, alltid färgprover innan du bestämmer dig för en färg.

Så till tapeten då. Nu har vi hamnat i en situation som gör att den babylila färgen dikterar möjliga tapeter. Jag gillar inte att behöva anpassa mig till en färg. Speciellt inte en babylila sådan. Och alla tapeter vi har hittat som funkar gör hela rummet ännu mer jäkla lila. Det finns en överhängande risk att vi får måla om helt enkelt, som det känns just nu.
Note to self 2: välj alltid, alltid tapet först och färgen sen (som du såklart målar ett antal färgprover av innan du väljer enligt lärdom 1 ovan).

Nova hittade en lekkompis under dagens besök till Måleributiken.

 Bensprattel på krokofant.
 
Nu sitter jag och surfar tapeter så jag känner mig yr på Tapetorama. Nattens mardrömmar kommer att bestå av blomrankor och medaljonger i obskyra färgkombinationer.

1 kommentar:

  1. ...och jag ser att ni har börjat matcha Nova till allt lila....;)
    Kram på er!

    SvaraRadera