onsdag 16 mars 2011

Imaginärt bajs

Nova är fortsatt hemma från dagis, men idag var det avbyte i sjukstugan och jag blev utsläppt till vuxenlivet med bibehållen fysisk och psykisk (nåja, att tvingas titta på spöket Laban 114 ggr sätter antagligen sina spår) hälsa, medan A fick pröva sitt tålamod istället.

Sjuklingen har inte kräkts sedan måndag förmiddag, men har haft diarrékänningar och konstant feber, dock inte särskilt hög, men framför allt har hon haft ont "i jumpan". Detta har medfört ett konstant gnällande och hon har haft en noja på att byta blöja hela tiden eftersom hon själv tycker att hon har bajsat. Inga resonemang i världen biter på det utan blöjan ska helt enkelt bytas.

Mamman: "Titta - inget bajs, blöjan är alldeles vit och ren och torr" (tar av blöjan och visar så att dottern ser icke-bajset ordentligt).
Dottern: "Jo, Nova bajsat! Mamma byyyta! Aaaauuu" (= gnällande missnöjesljud som får glas att spricka och mammor att sluta försöka vara pedagogiska och bara byta den förbenade blöjan istället).
Mamman kapitulerar för 15e gången och tar på dottern den andra rena, torra blöjan som hon bytte för 5 minuter sedan istället. Och så vidare.

Ibland har det dock kommit något annat än bara imaginärt bajs och då har Nova helt klart haft ordentligt ont. Så igår ringde jag och bad att få komma till vårdcentralen och kolla upp henne. Väl där undersökte läkaren både mage, öron, hals och ytligt i rumpan utan att hitta något. De tog även blodprov och halsodling, men ingetdera gav någon indikation på hennes ont. Planen var att även kolla hennes urin, men när sköterskan räckte mig en plastkopp för ändamålet bara stirrade jag på henne och frågade om de verkligen brukar få urinprov av blöjbarn på det sättet? Jag menar, jag kan ju inte ens övertala dottern att kissa på pottan, hur tusan ska jag lyckas med konststycket att få hennes urin i en liten plastkopp...?! Efter lite efterforskning samt kidnappning av en annan sköterska lyckades jag få fram någon sorts plastpåsar ur ett förråd, men något urinprov blev det inte.

Idag verkar det iallafall vara något bättre ställt med dottern och när jag bytte blöja nu ikväll så kunde jag faktiskt se en liten spricka i stjärten. Det är antagligen det som har gjort ont vid både vid luftpruttar och dito vanliga. Kanske även vid de imaginära varianterna, vad vet jag?

2 kommentarer:

  1. Hoppas du tänker radera dom här inläggen innan Nova är typ 14. Annars kommer hon garanterat att dö av pinsamhetsattacker. Å andra sidan kanske inte Internet längre när den dagen kommer.... :)

    SvaraRadera
  2. Alltid bra med några hållhakar tills lilla fröken kommer i tonåren! :)

    SvaraRadera