måndag 14 mars 2011

En snigel på ögat

... eller en attack-kräka i detsamma - undrar vad som är värst? A fick inte välja när Nova imorse väckte honom med just det senare i hans ansikte. Dottern hade sovit oroligt hela natten och både A och jag hade varit uppe till henne ett par gånger när hon till sist fick komma och sova i vår säng från femsnåret. Nova har ätit ovanligt lite under helgen, men i övrigt så har det inte varit mycket som har talat för att det skulle vara en magsjuka på gång. Men idag är det alltså VAB som gäller för mig och det har kräkts både en och två gånger sedan dess. Båda Margotarna snurrar just nu i tvättmaskinen medan Nova greppat nallen istället för en tupplur i myshörnan.

Men helgen har varit bra! I fredags hängde vi bara hemma och köpte upp mat från den italienska restaurangen i huset. Nova vill numera "följa med" överallt, så hon och jag traskade ner och plockade upp två smarriga pastor. Eftersom hon tagit en sen tupplur när jag hade hämtat henne tidigt på dagis var jag orolig att hon inte skulle kunna somna på kvällen, men det var inga problem. Däremot vaknade hon tidigt dagen därpå istället... så vid sju var familjen uppe på lördagmorgonen, ovanligt nog. A drog sedan iväg för att köra skräp medan jag och Nova mötte upp Elin och Thea för lunch på Blåbär här på Fleminggatan. Småtjejerna var oerhört söta när de spatserade omkring inne på fiket hand i hand. Därefter parkhäng i Kronis.


Vid halvsjutiden kom Pontus, Linda och deras Lukas över. A hade utlovat en trerättersmiddag för att locka över dem från Sjöstaden nu när de inte har bil längre. Jag förstår att de inte känns helt självklart att sätta sig på bussen med en skrikande tremånadersbebis på lördagkvällen. L har nämligen kolik, men nu verkar han vara på bättringsvägen. Han är fortfarande en "non-sleeping-baby" dock och P fick vagga bilbarnstolen frenetiskt under större delen av kvällen för att L skulle fortsätta sova. Jag är tacksam för att vi så gott som aldrig haft problem med Novas sovande, det är nyttigt att påminnas om hur det skulle kunna vara. Men det gick bra, både Nova och L lät sina föräldrar njuta av mat och vin (samt lite melodifestival i bakgrunden), så det var en mycket trevlig lördagkväll! Kvällen till ära tillagade jag färsk tonfisk för första gången. Vi inledde dock med den goda räk-mango-avocadosalladen jag och A lagade på nyår. Receptet finns på påsen till vannameiräkorna, skriver ner det nu så att jag har det ifall leverantören skulle få för sig att göra om förpackningen framöver:

Mangosallad med vannameiräkor
1/2 påse vannameiräkor (ca 350 gram)
10 cm skalad gurka
1 stor mango
2 avokado
2 finhackade salladslökar
1-1/2 msk finhackad röd chili, urkärnad
skal och saft av 1 lime
skal och saft av 1/2 apelsin
1 msk flytande honung
1 msk olja
1 pressad vitlöksklyfta
hackad koriander (eller persilja om man inte gillar koriander, det finns tydligen sådana människor)
flingsalt och svartpeppar

Tina räkorna. Skala och dela gurkan, gröp ur kärnorna. Skär mango, avokado och gurka i 1/2-1 cm stora bitar. Blanda alla ingredienserna till salladen. Salta och peppra. Låt gärna stå och dra minst 1 timme före servering.
Till det drack vi Comtes d'Isenbourg Gewurztraminer. Supergott torrt, fruktigt vin som passade mycket bra till.

Till varmrätt blev det alltså tonfisk, i sällskap av brynt honungs- och rosmarinsmör och sparrisrisotto. Den chokladfondant som Elin lagade förra helgen till dessert även den här helgen - så enkelt och gott!

Det har varit en ganska lång period sedan vi fick Nova som det inte känts speciellt roligt att laga mat, men nu på senare tid har jag återfått lusten att stå i köket igen. Tack och lov!

Det blev ganska sent i lördags och familjen sov till halv nio igår. Lugn hemmamorgon och sedan promenerade vi över till Vasastan för att gå på en lägenhetsvisning vid Odenplan. Lunch på Espresso House på Dalagatan på vägen dit. Vad jag blir glad över ställen som inte bara har barnstolar utan även mikro ute i fiket för att värma medhavd barnmat samt en liten lekhörna mitt i bland alla sittplatser!


Efter visningen (ja, lägenheten var intressant, men lär säkert bli för dyr för att vi ska anse det vara ett bra köp) svängde vi förbi Novas farmor och farfar för en kopp te. Sedan bara skön söndagkväll som sedermera övergick i stökig natt och kräkig morgon...

2 kommentarer:

  1. Den där tonfisken har jag också lagat och det brynta smöret är ju bara sååå gott! :-)

    SvaraRadera
  2. Hej tjejen, jag kikar fortfarande in här ibland - är bara riktigt usel att kommentera :-)
    Blev inspirerad, hade ett paket wannameiräkor i frysen sedan länge så idag gjorde jag åt dem på just detta recept - tack för inspirationen, supergott!

    Ha det så bra,
    kram Lisa

    SvaraRadera