onsdag 25 februari 2015

Världens skitgodaste sås, färgfunderingar och att göra slut med kunden

Helgen som gick hade vi grännerna E & E, äntligen tillbaka i Sverige efter två månader i Thailand, på lördagmiddag. Från det lägger jag "världens skitgodaste sås" på minnet. En riktigt tjock och smakrik rödvinsås som kokat ner från en hel flaska rött och en halv flaska portvin och som antagligen passar fint till t ex helstekt oxfilé. I helgen serverade jag den dock till världens skitsegaste anka (trots att den var perfekt rosaröd och tillagad enligt konstens alla regler). Förutom god efterrätt med kladdkakemuffins och hemgjord Baileys-glass à la Emil hade globetrotterfamiljen med sig fina presenter till oss alla för att vi tagit in deras post och dödat deras växter.

Nova var glad över att träffa Thea igen (som hon har väntat!) och alla tjejerna underhöll sig på ett föredömligt sätt medan vi åt middag. Sedan såg resten av huset ut som att fyra barn hade härjat fritt medan föräldrarna ätit och druckit vin och godan ro också.

Dagen därpå lyckades vi övertyga barnen om nödvändigheten i att åka till en färghandel och kika på färger till övervåningens rum. Barnens rum får en svag, svag rosaton som komplement till deras färgglada tapeter i mintgrönt och senapsgult och till vårt sovrum väljer vi nog en mörkare blågrågrön nyans. Allrummet blir nog ljusgrått och klädkammaren och gästrummet får nog samma färg, den stora frågan är vilken. Från sovrummet kommer vi att ha en relativt stor skjutdörrsöppning in till klädkammaren så det känns viktigt att på något sätt binda ihop rummen så att de inte spretar alltför mycket. Aargh, alla dessa val.

Färgen på väggen, Lady Pure Color Jade, överväger vi till sovrummet. Foto från jotun.com.

På jobbet går jag in på sista dagarna hos företaget jag konsultat i ett år nu. Jag har fått erbjudande om förlängning ett par månader, men nytt projekt är redan säkrat. Jag trivs jättebra med min beställare, killen jag har vikarierat för i nio månader och som nu är tillbaka från sin föräldraledighet, men själva rollen och arbetsområdet har kanske inte riktigt varit min cup of tea. Dock en lärorik tid och trevliga arbetskollegor så det har lite känts som att göra slut när jag tackade nej till att fortsätta (och lite som att jag var otrogen när jag stack iväg och lunchade med mina nya beställare i början av veckan).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar