tisdag 17 februari 2015

Nova fyller sex..samt badrumsfunderingar


Nova väcktes traditionsenligt med skrovlig sång och presentöppning på sängkanten imorse. I paketen låg en hett efterlängtad Frost-klänning (vad hon nu ska med den till eftersom hon sällan har på sig prinsessklänningar och inte tittar på Frost så ofta längre), en liten brevlåda i plåt, en Muminbok, ett sminkhuvud och en Skrållan-docka. Det fanns med andra ord en del rosafluffiga saker på dotterns önskelista inför födelsedagen (kanske en motreaktion mot julklapparna som var rätt fluffria?). Dockan var något som "blivit över" efter julklappsinköpen (egentligen avsedd för Freja, men vi tyckte att Skrållan kändes något för otymplig för en två-och-ett-halvt-åring) och eftersom Nova oväntat nog önskade sig en docka passade vi på att ge bort den när den ändå låg och skräpade.

Efter jobb och förskola samlade vi ihop oss för att äta födelsedagsmiddag på Edsbacka bistro. Sollentuna vimlar ju inte direkt av restauranger och jag och Nova spanade menyer även på O'learys och Texas smokehouse igår kväll. Önskemålet var "pannkaka" (för det äter hon ju aldrig annars...) och vi hittade plättar på barnmenyn på Edsbacka bistro, så det fick det bli. Betydligt schysstare vuxenmat än på tidigare nämnda restauranger, så jag misstyckte inte. Ante åt ett par finfina lammracks och jag nöjde mig med en toast skagen eftersom jag fortfarande kände mig mätt efter eftermiddagens semmelgoff på jobbet. Födelsedagen avslutades med att öppna brev från mormor och morfar och det var en nöjd sexåring som somnade med Skrållandockan (som fått namnet Madeleine) och allsköns gosedjur vid sin sida.

Tisdagsvin och Skagenröra, mmm


När barnen hade somnat - vilket för övrigt gick oväntat snabbt med tanke på att de åt prinsesstårta till kvällsmat - tog jag och Ante en sväng upp och kollade status på övervåningen. Det går faktiskt ordentligt framåt nu och om det fortsätter i samma takt blir det nog grundmålning nästa vecka. Spännande! Idag kom också golvkaklet till badrummet. För snart ett år sedan kärade jag ner mig i cementplattor från Marrakech Design, men tyvärr fanns de inte i lager när vi gjorde badrummet på nedervåningen. Typiskt nog fanns inte den färgställning jag hade siktat in mig på det här badrumsbygget heller, men däremot hade det precis kommit en helt ny variant som väldigt mycket liknar den jag ursprungligen ville ha. Den slog vi till på. Den kanske till och med blir bättre i och med att den är något varmare. Vad gäller väggkakel så blir en vägg  betonggrå i 60x60-plattor (av samma sort som vi har 30x60 och 15x15 på hall- respektive badrumsgolv nere), resten av väggarna har vi tänkt oss större vit mosaik (4,8x4,8) med vit fog. Handfat och underskåp är ju normalt sett hutlöst dyrt, men den här gången har vi köpt vårt dubbelhandfat från IKEA och sparat minst fjorton tusen. Hoppas de håller måttet ändå.

Ensam platta...


... blir ett mönster tillsammans med flera. Men ändå diskret i och med att den går i olika grå toner. Bilder från marrakechdesign.se.

Väldans vilt vågat med vitlaserad ek

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar