söndag 8 februari 2015

Nyttiga chokladbollar och årets första joggingtur

Familjen vaknade vid niotiden till en sån där strålande vacker vinterdag som det inte har varit alltför många av hittills den här vintern. Det hade varit tjänstefel att inte tillbringa tid utomhus så vi släpade med en motvillig Nova till skridskobanan efter frukost. Både hon och Freja gjorde små framsteg idag. P&P och barnen var också nere och när ismaskinen bryskt markerade allmänåkningens slut kl 12 stannade vi kvar i solen och fikade tillsammans en stund.


Annars har vi hängt hemma på eftermiddagen. Jag och Ante tog faktiskt en liten siesta efter lunch då vi lade oss på sängen och vilade och läste magasin medan tjejerna tittade på en film. Fantastiskt skönt. Därefter släpade jag mig ut på en springtur, årets första. Inte så skönt. Det var länge sedan sist, men nu när det är ljust längre och inte alltför slaskigt eller snorhalt på vägarna finns det hopp om att få igång joggingen igen. Och om det behövs! Pust alltså, efter alldeles för många veckors icke-träning är inte konditionen direkt på topp, om jag säger så.

För att uppväga eventuell kaloriförlust efter joggingen gjorde jag och Nova "nyttiga" chokladbollar till efterrätt. Receptet är riktigt bra och jag har ursprungligen hittat det på Monica Eisenmans blogg. Jag skriver upp det här, med mina ändringar, så att jag har kvar det och för att Ante inte ska kunna hävda att han inte vet hur man gör dem. Han tycker nämligen att chokladbollarna är jättegoda men föredrar visst att det är jag som kladdar ner händerna. 

Chokladbollar med dadlar
1-
2 msk kokosfett 
2 msk kakao

½ dl havregryn

2 msk kallt kaffe alt. vatten

1 dl kokosflingor att rulla bollarna i

100 g dadlar utan kärna (~ ca 15 stycken)

Kör alla ingredienser i en matberedare till en slät massa. Rulla bollarna i kokos.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar