söndag 31 augusti 2014

Trädgårds- och lusfix

I fredags var sista dagen på förskolan inne i stan för tjejerna. Vi hämtade dem tidigare än vanligt för att hinna med att plocka ihop alla saker och lämna en liten "tack och hejdå"-present i personalrummet. Freja är för liten för att förstå att hon inte ska tillbaka och Nova är fortsatt mest oberörd över att lämna alla kända ansikten där. Vid läggningen ikväll sade hon dock att det känns "konstigt" att inte gå dit imorgon, men verkar mest se fram emot det nya som väntar.

Fredagkväll hemma i soffan. Ante tvingade mig att lyssna (eftersom jag vägrade titta) på Idol. Sen fick jag inte titta färdigt på "Walking Dead" eftersom han halvsovit sig igenom större delen av avsnittet och därmed inte ville se slutet då han missat allt.

Dagen därpå blev det badhusbesök för Ante och Nova på förmiddagen medan jag och Freja raskt stegade ner till Sollentuna centrum för att inhandla middagsmat och födelsedagspresent. Efter lunch åkte vi in till stan. Jag och Nova gick på kalas i Grubbensparken medan Ante hämtade upp sina föräldrar och drog tillbaka hem för att få hjälp med trädgårdsfix.

"Leta bokstäver med strut på huvudet". Inte så lätt.

Hemma i huset igen lagade jag middag till svärisarna som varit flitiga med trimmer och gräsklippare på eftermiddagen och sen gäspade alla ikapp i värmen från den öppna spisen efter ett glas rött. Iallafall jag.

Samma kväll kom oroväckande rapporter från E&E om löss och mycket riktigt var även vi drabbade när jag började kolla noggrant i barnens hår imorse. E&E hade lusmedel över så det var bara att sätta igång att avlusa mig och barnen. Min sambo hypokondrikern tog en kur han med trots att inga löss med normala överlevnadsinstinkter skulle välja att hoppa över till hans korthåriga och fjuniga hjässa.

Som tur är har vetenskapen gått framåt och det finns numera medel som verkar på 15 minuter. Medlet består av silikon och oljor och förutom att kväva lössen och hämma utvecklingen av gnetter (lusägg) så ger det en skön rockabillylook. Freja demonsterar.


Lätt jobbigt för mig med långt hår (och som normalt sett undviker hårprodukter med silikon, har knappt schampoon hemma som biter på skiten) att tvätta ur dock och jag lär gå omkring och se flottig ut ett par dagar nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar