måndag 19 augusti 2013

Siesta

Vi har verkligen semester på riktigt nu. På ett sådant här ställe där vi inte behöver tänka på något annat än nuet inser jag extra mycket att stuglivet är ganska långt från vilsamt med gäster, aktiviteter, det konstanta matfixandet och alla små och stora sysslor som man vill eller "måste" ta tag i. Här cirklar livet mest kring att bada, äta, läsa, umgås och sova. Bara vara, liksom. Och det är väldigt nyttigt för mig och Ante att "tvingas" till avkoppling. Vi är dåliga på att slå oss ner i solstolen och ta det lugnt när vi har en halvtimme över i stugan annars.

Här har vi dock infört mitt-på-dagen-vila efter lunchen där samtliga familjemedlemmar gärna får ta det soft - typ läsa, surfa/blogga, kolla på film eller sova - men det viktigaste är att hålla sig i skuggan. Just idag sover Freja i vagnen inne i ACn, Ante läser (gissningsvis) om spanska ligastarten och jag och Nova hänger i "minilandet" som har både en innedel med AC och en utedel som skuggas av palmer och segel. Det ligger så nära vår lägenhet (~50 m) att hon kan gå dit och hem alldeles själv och utan att vi behöver vara med henne 100% av tiden. Just nu sitter jag dock lite avsides på en bänk och skriver medan hon pärlar tillsammans med några andra tjejer. Förtroendet att få gå hem själv och ha egentid är viktigt för fyraochetthalvtåringen också. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar