fredag 2 december 2011

Födelsedag

Imorse vaknade jag av tisslande och tasslande och sedan skönsång av den av mina uppvaktande familjemedlemmar som inte hade napp i munnen. Presenter och frukost på sängen är ju ett trevligt sätt att inleda dagen, även om vi bara tog paketöppnandet i sängen för att sedan förflytta oss till köksbordet.
I paketen dolde sig lyxiga saker; ett superfint och superskönt nattlinne från Calvin Klein samt en kroppsscrub och en stooor kroppskräm från Kerstin Florian.

A hade tillverkat tjusiga smörgåsar

På jobbet fick jag sedan uppvaktning av tre av mina kundkollegor som efter lunch kom och sjöng "Ja må hon leva" och överlämnade en flaska vin medan jag höll på att sjunka genom golvet av förlägenhet. Tur att jag har ett eget rum och sitter lite avskärmat från resten av kontorslandskapet. Men det var ju gulligt av dem.

Strax efter klockan 16, när människorna hos kunden började preppa för årets julfest (första gången jag hört klirrandet av systembolagspåsar i korridorerna) stack jag iväg för att möta upp A på Aysel's, där jag fick njuta av en kombinerad hot stone-massage och ansiktsbehandling. 90 ljuva minuter på värmedyna där man får kämpa mot sömnen för att liksom inte missa hela härligheten. Därefter hoppade vi på bussen och tog oss ut till Djurgården för att äta julbord på Villa Källhagen. A hade tänkt till lite och funderat som så att en vanlig restaurang kan vi ju äta på vilken dag som helst och dessutom har vi inga julbord med jobbet inbokade i år. Det var hög kvalitet på julbordet, med mycket olika egenlagade sill- och strömmingsrätter och mycket kallskuret överlag. De varma rätterna var kanske inte så många som jag förväntat mig, å andra sidan saknade jag inget heller. Dessertbordet var välfyllt och var nog det som tog knäcken på oss, så det blev en promenad hem för två proppmätta julbordsätare. Eller snarare till Sergels Torg, där vi hoppade på tunnelbanan för att åka den sista biten.

Här hemma hade de tappra svärföräldrarna under tiden kämpat med en inte så samarbetsvillig dotter. Rabiat är nog ett bättre ord. Som jag förstod det tog det minst en halvtimme av gråtande, springande, skrikande och gömmande på dagis innan de lyckades få ut henne - knapphändigt klädd - i vagnen, där hon somnade på vägen hem. A var med om samma sak tidigare i veckan när Nova bara gått helt bananas och inte alls velat gå hem från dagis vid hämtning. Väl hemma fick hon sova en stund, men när det var dags för väckning fortsatte hon bara att gorma och ville varken äta eller göra något annat. Till slut somnade hon i sängen med kläderna på, där hon fortfarande låg när jag och A kom hem vid halv tio. Då var det bara att väcka henne för att ta på nattblöja och försöka peta i henne en kvällsmörgås medan A skjutsade hem stackars farmor och farfar (som nog är rätt härdade ändå). Ett allvarligt samtal med den lilla terroristen om hur man ska uppföra sig vid dagishämtning framöver följde också. Vi får se om det hjälper.

Summa summarum en mycket trevlig och lyxig födelsedag och en skön inledning på helgen. Imorgon är planen att åka ut till stugan och sällskapa med E & E & T, middag och bastu på Rönnbärsstigen har utlovats!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar