lördag 17 april 2010

Skrufs i luftrören

Det har varit en rätt påfrestande vecka. Sedan ett par dagar tillbaka har Nova haft något skrufs i luftrören, det låter väldigt "tjockt" och hon hostar en del. Det började i tisdags natt när vi vaknade av att hon skrek och när vi tog upp henne fortsatte hon bara att skrika. Det verkade som att hon hade rätt svårt att andas. Vi blev ordentligt oroliga ett tag och skulle precis ringa Vårdguiden när hon plötsligt slutade skrika och ville ner på golvet istället. Där började hon röja runt med sin Brio-vagn. Precis som vanligt förutom att klockan var två på natten. Jag och A bara tittade på varandra och undrade vad som hände egentligen.

De följande nätterna har också varit stökiga. Hon har sovit någon timme på kvällen men sedan varit vaken eller legat och gnällt eller skrikigt i omgångar. Jättetrött men ändå inte kunnat komma till ro. Först framåt 3-4 har jag och A kunnat få några timmars sammanhängande sömn. Eller ja, efter den där första natten har jag faktiskt pluggat i öronproppar eftersom jag ska upp och jobba, men vaknat vid några tillfällen ändå och haft svårt att somna om igen. Så sömnen har verkligen blivit lidande den här veckan.

Den värsta natten var i onsdags, då var Nova uppe och vrålade i flera timmar. Typiskt nog var min mamma och moster här på en blixtvisit och sov över då (men så mycket sova blev det nog inte för dem med facit i hand), de åkte vidare på en weekendresa till Wien dagen därpå. Nova var ju krasslig sist mormor var här också. Vi får hoppas på bättre lycka i mitten av maj, när både mormor och morfar kommer ner och hälsar på oss en helg i stugan. Mamma hade med sig en "I drömmarnas trädgård"-bok till Nova som vi faktiskt har läst från början till slut ett par gånger. Både jag och A tycker oss märka att hon är mer intresserad av att man läser för henne nu, det är kul.

Igår var vi bara hemma och tog det lugnt. Jag kom inte från jobbet förrän vid 18. A bjöd sedan på inte-så-hemlagad-men-ändå-väldigt-god middag; revbensspjäll och potatisgratäng. Nova somnade vid 19:30 och sov hela kvällen. Jag och A hoppades ett tag att sömnstöket hade passerat, men sedan vaknade hon vid 01 och ett par gånger till under natten och imorse vaknade vi vid 08 precis lika trötta som tidigare dagar i veckan.

Inte blir det ju bättre av att dottern knappt velat äta under de här dagarna. Till frukost idag har jag fått i henne en sked gröt, en tugga banan och två skedar yoghurt. Hostmedicinen får helt kalla handen, trots att A testat olika sorter och olika luriga sätt att försöka få i henne den.

I skrivande stund sover Nova och A är på väg till stugan för att visa två snickare sina omsorgsfullt gjorda ritningar på tillbyggnaden vi ansökt om bygglov för. Högsta prioritet har det extra sovrummet, bastun väntar vi nog med. Åå, nu börjar jag längta efter sommar, sol och stugliv. Synd bara att det är två månader till semester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar