lördag 10 april 2010

High Tech

En barnfri fredagkväll fick vi igår, utan att vi på förhand hade någon fest eller liknande inbokad, i och med att As föräldrar skulle sova över hos oss i Stockholm och idag vidare till dam- respektive herrmiddag med goda vänner. Och ett spontant barnvaktserbjudande tackar vi ju sällan nej till.

Jag och A hade länge pratat om att gå och se "Avatar" på bio och på vägen till SF Sergel tog vi även tillfället i akt att äta middag på den Vapiano som öppnade på Kungsbron igår. Det blev pizza, pasta och rödvin och sen kaffe på det för att motverka rödvinsdåset inför bion.

Jag har bara varit på bio en gång sedan Nova föddes (och det var på en annan bio än Sergel) så jag blev överraskad över hur utvecklingen gått framåt på biograferna. Biljettbokning på nätet och liknande har ju funnits sedan länge, men nu pratar jag främst om high tech-toaletterna. Någon (med bacillskräck?) hade seriöst gått loss med rörelsesensor-trollspöt där!
Spola på toaletten? Bara vifta lite med handen.
Slänga sanitetsartiklar? Bara vifta lite med handen igen ovanför en rostfri låda så öppnar det sig ett fack där man kan lägga ner det som ska slängas (jag hade egentligen inget att slänga men var ju tvungen att testa ändå) och sen förslöts facket och skräpet försvann ner i den stora behållaren.
Tvätta händerna? Varken tvålpump, kran och handtork behövde man vidröra, allt var rörelsestyrt.
Wow alltså. Det enda som saknades var en liten robot som kom ut ur väggen och torkade mig i rumpan efter toabesöket.

Som att det inte var nog med high tech så såg vi dessutom filmen i 3D. Coooolt, säger jag bara. Det har onekligen hänt en del med filmkonsten och 3D-glasögonen sedan de rödgröna brillorna man hade på näsan framför åttiotalets "Videopiraterna".
Jag älskar ju den här typen av film med fantastiskt vackra sagovärldar och specialeffekter och reflekterade faktiskt inte ens över att det mesta var animerat då det hela tiden kändes verkligt (alltså, så "verkligt" det nu kan bli när huvudpersonerna är blå och 3 meter långa). James Cameron hade förvisso kunnat klippa ner filmen något, nästan tre timmar i biofåtöljen är lång tid.
A tyckte väl att den var helt okej även om han nog led mer av filmens längd än vad jag gjorde. Han gillar ju svensk realism bättre och på hemvägen muttrade han något om att han minsann hoppas att de inte kommer att göra "Beck" i 3D framöver.
Det är nog ingen risk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar