tisdag 25 mars 2014

Ante fyller 40

Ante fyllde gammal i lördags och jag hade dagen till ära ersatt vårt traditionella behandling-och-sedan-födelsedagsmiddag-ute-firande med en övernattning på Gimo Herrgård, som vi hört gott om i kompiskretsen.

Rum med tjusig himmelssäng

Champagne och frukt väntade oss på rummet

Vi inledde med eftermiddagsförfriskningar i form av afternoon tea. Enkla snittar, scones, croissanter och fler sorters småkakor än jag orkade räkna som tilltugg till kaffet eller teet.

Afternoon tea

... framför sprakande eld i öppna spisen.

Sedan var det dags att ta sig bort till spaavdelningen i Sjöstugan, som ligger vackert vid Gimosjöns strand. Där fick Ante en hot stone-massage medan jag njöt av att relaxa och kunna läsa en tidning från pärm till pärm utan att någon minimänniska kommer och rycker i en. Ovant.

När Ante kom ut (med den klassiska "massageringen" i fejan) tog vi med oss en öl från baren och hoppade i en utomhusjacuzzi. Sjön var alldeles stilla och endast ett andpar gjorde krusningar i vattnet. Kombinationen av vackert skymningsljus, varmt bubbelbad och kylig utomhusluft bidrog till dagens härligaste stund.

Varma och avslappnade återvände vi till rummet vid 19, drack lite bubbel och gjorde oss i ordning för middagen. Vi var absolut inte ensamma på herrgården utan det fanns gott om större och mindre sällskap. Tyvärr var jag inte särskilt imponerad av maten. Huvudrätten i form av röding och potatispuré var förvisso rätt god men saknade finess. Viltpatén som inledande rätt och någon sorts äppelkaka till efterrätt var inte särskilt bra. Crème Ninon som mellanrätt var helt ok. Vi råkade ta dryckespaket till middagen mer eller mindre av misstag och det var hutlöst dyrt med tanke på vad som ingick.

Jaja, jag sov iallafall bra och efter god frukostbuffé på söndagen (med de frasigaste våfflor jag någonsin ätit) återvände vi till stan. Min snälla mor, som kom ner redan i torsdags, barnvaktade under tiden vi var borta och hade klarat uppgiften med bravur. Freja hade varit vaken lite under natten, men utan några större härjningstendenser.

På söndag eftermiddag kom Antes släkt över och åt middag och firade födelsedagsbarnet. Och så var helgen plötsligt över och en ny arbetsvecka igång. Det känns som att veckorna bara består av måndagar och fredagar nuförtiden. Imorgon bryter jag dock av veckan med att flyga till Malmö över dagen i jobbet.
Huvvaligen, klockan står ställd på "blodigt tidigt" imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar