fredag 3 maj 2013

Lång Valborgshelg

Jag går omkring och tror att det är tisdag såhär på fredagen. Förvisso angenämt problem,  rätt mycket tristare om det hade varit tvärtom.
Trots att första maj låg mitt-i-veckan-olämpligt gjorde vi nämligen en riktig långhelg av Valborg. Efter att Ante hjälpt M&M att flytta på lördagen åkte vi till stugan och stannade där ända till i onsdags. Grus i maskineriet var att sommarvattnet inte var på än. Våren har ju som bekant varit sen i detta land i år, vilket vi noterade av snömängderna där ute förra helgen. Så gott som snöfritt denna helg som tur var. Någon enstaka döende snödriva längs den delen av tomten som gränsar mot skog bara. Men eftersom familjen E&E också varit i sin stuga i helgen och eftersom de är begåvade med en ytterst trevlig bastu har vi lyckats lösa tvagandet ändå. Två bastukvällar blev det faktiskt. Så härligt att krypa in i en vedeldad bastu när det är lite ruggigt utomhus. Jag och Ante är sugna på att låta det bli vårt nästa byggprojekt och diskuterar huruvida den blivande bastun ska ligga vägg-i-vägg med storstugan eller som en separat byggnad i en annan del av trädgården. Det finns fördelar och nackdelar med båda varianterna.

Nova och T har lekt mycket och bra i helgen. Det märks att båda blivit äldre och att de slipat sina diplomatiska färdigheter, för det är sällan något större gnissel dem emellan nu för tiden. Eventuella dispyter löser de oftast själva genom att kompromissa eller turas om.

Småttingarna har också bekantat sig med varandra.

Valborgsmässoafton firades med sedvanlig eldning och korvgrillning nere hos oss. Senare på kvällen tände vi upp igen och tillagade praktiskt taget hela middagen på grillen; grönsaksspett, fläskkarré, halloumi och potatis. Och så ett antal färdiga köpesåser till det, ett helfabrikat som jag nästan alltid har i kylen i olika varianter för när jag inte orkar eller hinner blanda ihop något eget.


Kvällen blev inte sen då vi varit igång sedan lunch (och det var tredje kvällen av vindrickande och dinerande, herregud vi är ju inte mer än småbarnsföräldrar) och utsikterna för en god natts sömn såg lovande ut när jag studsade i säng och förvånat insåg att klockan inte var mer än strax efter 23. Men universum balanserar listigt och klockan halv två befann jag och Ante oss i tjejernas rum och försökte stävja ett sällsynt nattskräcksutbrott hos Nova. Därefter fick Ante försöka söva om Freja och jag fick ta mig an Nova i vårt sovrum. Så det blev inte mer sömn än vanligt, med andra ord. Det är ju det jag säger, det är ingen idé att försöka gå och lägga sig tidigt för det blir ändå bara stök.

Och så redan fredag idag alltså. Då är planen att fredagsmysa med Wallenbergare, blomkålsmos och skirat smör med hasselnötter. Sen när tjejerna sussar sött blir det "The Hobbit" på TVn och Ante lär i vanlig ordning sova sig igenom 3/4 av filmen för att sedan yrvaket be mig att summera vad som hände med de där jäkla dvärgarna egentligen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar