onsdag 28 september 2011

Helgen

Att försöka komma i ordning i nya lägenheten går ut över bloggandet och det har varit klent med inlägg senaste veckan. I helgen förärade vi i alla fall stugan med ett besök, det var nämligen dags att ta upp båten. Så killarna sysselsatte sig med det på lördagen medan vi tjejer pysslade med annat. Thea var nere och lekte med Nova ett tag efter lunch innan det var dags för alla att gå upp till Rönnbärsstigen. Småtjejerna åt middag medan vi vuxna åt förrätt och turades om att basta. Efteråt traskade vi de 200 metrarna till Syrenstigen och intog resten av middagen. Elin hade gjort god älggryta, härligt med murrig höstmat! Till efterrätt blev det stugårets sista (?) äppelpaj, jag testade en variant med ingefära i, men det slog väl inte igenom så värst mycket av den smaken trots att jag hade i betydligt mer än vad som stod i receptet. Nja, den hederliga varianten med kanel och kardemumma är nog bäst ändå.

I söndags tog vi oss iväg mot stan strax innan lunch eftersom vi har haft ett behov av att åka till IKEA (ja, snarare ett behov av att köpa garderober än att besöka IKEA, men det behövs förhoppningsvis inte förtydligas). Vi har ju rivit ut alla garderober som fanns tidigare i lägenheten och varje morgon efter flytten har jag öppnat resväskan, rotat runt bland alla hopknycklade kläder och försökt hitta något plagg som inte är fullt lika dammigt och skrynkligt som resten. Att min garderob till 80% består av svarta kläder är ingen lyckad kombination tillsammans med fint slipdamm, kan jag säga.

När vi väl kommit ut till IKEA i Barkaby inser min sämre hälft att hans lägenhetsnycklar är kvar i stugan. Problemet var att jag inte ens hade tagit med mig min väska från lägenheten, då det fanns tillräckligt med saker som skulle med ut till stugan. Nyckellösa alltså och inte så värst sugna på att åka bil två timmar tur-och-retur till Vätö. Som tur var hade inte E&E lämnat ön, men vi fick istället slå dank fram till närmare 20 innan de kom tillbaka till stan med våra nycklar i bagaget. Under den tiden hann vi med ett par timmar på IKEA, köpa garderober, ta emot transporten, ställa alla paket utanför dörren och äta söndagsmiddag på Primo Ciao Ciao.

Tyvärr var själva klädstängerna slut så garderoberna har liksom inte kunnat uppnå sin fulla potential än. Dessutom har vi tänkt byta ut ett par av lådorna mot trådbackar istället. Det beror inte bara på min motvilja att montera de jäklarna, utan mer på att trådbackar blir mer förvaringseffektivt eftersom lådorna inte kan monteras över gångjärnen till dörren.

Ikväll har A dragit en rajd till ett annat IKEA och fixat det sista till garderoberna medan svärföräldrarna hämtat Nova från dagis. Själv har jag varit ute och ätit middag på trevliga och prisvärda Griffin's Steakhouse med några från kunden för att fira den senaste releasen. Perfekt arbetsfördelning, eller hur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar