söndag 30 november 2014

Helgmorgnar

... är kanske det allra bästa med helgerna. Den stund på veckan då vi lojar loss som allra mest. De här timmarna har till och med ett eget soundtrack här hemma; en souljazzig spotifylista med Sam Smith, Norah Jones, Amy Winehouse mfl vilken brukar åka på så snart jag kommer så långt. Vilket förvisso kan ta lite tid en normal helgmorgon, och speciellt om vi inte har haft något speciellt inplanerat förutom hemmafix, som i helgen.

Barnen brukar normalt sett komma in någon gång mellan 7 och 8 (om de inte ligger i vår säng redan vill säga...) och så ligger vi och vaknar en stund tillsammans. Idag stod de hand i hand vid min sängkant klockan 07:35. När det börjar bli spattigt och föräldrarna vill morna sig en stund till kan det det erbjudas en filmstund på morgonkvisten. Så tidigast en timme efter uppvak brukar helgfrukosten stå på bordet. Ibland först efter två timmar.

I helgen har det varit småkyligt i huset och lördagmorgonens brasa kändes helrätt medan jag njöt av min klassiska helgfrukost med kaffe latte, smoothie, ugnsvärmd hårdbrödmacka med skinka och senap och avslutningsvis ett rostbröd med lemon curd och ost.
Sa jag att jag älskar helgmorgnar...?


Idag var det då första advent och igår plockade vi upp stora julpyntlådan. Adventsstjärnan och adventsljustaken har kommit upp, det har byggts pepparkakshus, inköpts och fixats med julblomster, monterats änglaspel och druckits glögg och ätits pepparkakor. Både själva och i sällskap av familjen E&E. Vi har till och med spelat jullåtlistan ett par gånger (men då blev det nästan julöverdos alltså).

Anders körde bort ris från trädgården idag och under tiden tvingade jag ut barnen till en närliggande park för att vi skulle få dagsljus och friskluft.

Och så det obligatoriska söndagskvällsbadet. Jag och Ante tog också ett bad efter att barnen hade somnat och planen var att diskutera julklappsinköpen. Det gick sisådär. Eftersom jag typ somnade.

Barnens julsäckstavla, som jag själv hade när jag var liten, väntar ovanpå öppna spisen på ett nattligt tomtenissebesök. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar